Dél-Buda Rákospalota metróvonal
A budapesti 4-es metróvonal korszerű, az utazóközönség számára vonzó, biztonságos közlekedési eszköz lesz. Létesítményeinek kialakítása, berendezései által nyújtott szolgáltatásai révén alkalmas a számára kijelölt közlekedési feladatok ellátására.
A Kelenföldi pályaudvar - Keleti pályaudvar közötti első szakasz az alábbi alapvető feltételek mindegyikét kielégíti:
- Megfelel az utasszállítási igényeknek.
- Minőségi szolgáltatást nyújt. Csökkenti az utazások időtartamát, kényelmes, biztonságos, megbízható üzemű.
- Korszerű berendezései révén biztosítja a gazdaságos üzemeltetés lehetőségét.
A Kelenföldi és a Keleti pályaudvart összekötő 7,3 km hosszú első szakasz végig mélyvezetésben épül. A vonalalagutak egymás mellett, többnyire párhuzamosan haladnak, egymástól függetlenek, kör keresztmetszetűek. A 4-es metró első szakaszán 10 állomás épül, többségükben réselt építési technológiával, dobozszerű kialakítással.
Az első szakasz állomásai:
- Kelenföld vasútállomás
- Bikás park
- Újbuda-központ
- Móricz Zsigmond körtér
- Szent Gellért tér
- Fővám tér
- Kálvin tér
- Rákóczi tér
- II. János Pál pápa tér
- Keleti pályaudvar
A második szakasz állomásai
- Dózsa György út
- Hungária körút
- Róna utca
- Bosnyák tér
A harmadik szakasz állomásai
- Madárhegy
- Gazdagrét
A nyomvonal vízszintes vonalvezetése
A metró Kelenföldi pályaudvar állomásától induló egyenes pályaszakasz után a vonal bal irányú ívvel érkezik a Tétényi út állomásra. Azt elhagyva egyenesen halad tovább, majd ismét bal irányú ívvel fordul a Fehérvári út alá és éri el a Bocskai út állomást. Itt a legnagyobb a két állomás közötti távolság, 1470 méter. A Bocskai út állomást úgy tervezték, hogy később innen lehetőség legyen egy Budafok irányú szárnyvonal kiágaztatására. Az állomás után a vonal nagy sugarú ellenívekkel éri el a Móricz Zsigmond körteret, ahonnan ismét elleníves vonalvezetéssel halad a Szent Gellért tér irányába. A vonal egyenes vezetéssel halad a Duna alatt a Fővám tér állomásig. Ez a legrövidebb állomástávolság a vonalon, mindössze 378 méter. Az állomás Kálvin tér felé eső végén egyvágányú fordító létesül, mely a vonatfordításon kívül a már üzemelő vonalakkal történő kapcsolat kialakítására is alkalmas.
A Fővám teret elhagyva az alagút jobb irányú ívvel éri el a Kálvin teret. Ezen az állomáson a 3-as vonalra történő közvetlen átszállási lehetőséget biztosító műtárgy is épül. A vonal a 3-as metrót felülről keresztezve egyenesen halad tovább, majd egy jobb irányú ívvel éri el a Rákóczi tér állomást. Az ezt követő egyenes pályaszakasz után bal irányú ívvel érkezik a Népszínház utca állomáshoz. Innen jobb irányú ívekkel halad a vonal a 2-es metró alagútjai felett és éri el a Keleti pályaudvar állomást. Itt lesz a vonal északkeleti irányú ideiglenes végállomása. A Thököly út alatt fordítóvágányok épülnek, melyek fővágányként működnek majd a vonal Bosnyák tér irányába történő meghosszabbításakor.
A nyomvonal magassági vonalvezetése
Mint említettük, a vonal végig mélyvezetésben épül. Ezt több tényező is indokolja, így a Duna alatti átvezetés, a városi beépítettség, a kelenföldi MÁV-pályaudvar alatti keresztezés valamint a már üzemelő metróvonalak és a 4-es metró közötti közvetlen átszállási lehetőség kialakítása.
A mélyvezetésű alagutak függőleges vonalvezetése különböző lejtők és emelkedők sorozatából áll. Vízszintes pályarész sehol nincsen. A vonalon a legkisebb emelkedő 3,0 ‰, a legnagyobb 36,3 ‰. A vonal legmélyebb pontja a Szent Gellért térnél, legmagasabb pontja a kelenföldi pályaudvarnál található (tengerszint felett 73,75, illetve 96,27 méteren).
- a Kelenföldi pályaudvartól - Gazdagrét érintésével - Budaörs irányába,
- a Keleti pályaudvartól a Bosnyák tér, majd onnan Rákospalota felé,
- a Bocskai úti állomásból kiágazva - a Fehérvári úton át - Budafok városközpont felé.